woensdag 19 oktober 2011

Technieken - ideeën gebied

Force to fit
Bij de force to fit techniek ga je net als bij de analogieën techniek een stapje terug. Op een andere manier ga je een probleemstelling benaderen, je gaat als het ware een uitstapje maken. Dit kan een lang of een kort uitstapje zijn. Door bijvoorbeeld een foto of filmpje te laten zien kun je allerlei ideeën generen door gebruik te maken van associaties of bisociaties.

Vaak worden er in creatieve sessies filmpjes en foto’s laten zien om daarmee een verband te leggen met de probleemstelling. Voor mijn eigen creatieve sessie hebben we ook gebruik gemaakt van force to fit. Hierbij lieten we foto’s zien van mensen, we maakte daarmee als het waren een uitstapje naar een andere belevingswereld. Zo waren er foto’s van een boerenfamilie en ook van jersey shore. Door deze foto’s werden creatieve ideeën gegenereerd.

foto's die in de klas zijn rondgegaan:






Trigger techniek
Bij de trigger techniek maak je men bewust van het ‘o, ja’ effect. Je wordt als het ware getriggerd om te denken aan een bepaalde oplossing/idee/onderwerp. Het trigger effect hoeft niet per definitie logisch te zijn. Het kan ook zijn dat door het zien van een bepaald beeld je via een reeks van ideeën toch tot een creatieve oplossing kan komen.

In de creatieve sessie is gebleken dat we met foto’s van een bepaald product een ander product konden verbeteren. Door getriggerd te worden met het beleid van een ander bedrijf kwamen er creatieve oplossingen voor het bedrijf wat een oplossing nodig had in de creatieve sessie. Zo werd er tijdens de creatieve sessie een foto laten zien van de h&m om het beleid van de zeeman te verbeteren.

voorbeeld van een trigger uit de sessie:

 vs 



Analogieën 
Bij de analogieën techniek, neem je een paar stappen terug van het probleem door met voorwerpen die niks te maken hebben met het probleem een oplossing te zoeken. Deze voorwerpen staan los van het probleem, uiteindelijk moet er toch een link gelegd worden en zo worden er ideeën  gegenereerd worden.


Bij de creatieve sessie werden er mensen geblinddoekt die voorwerpen moesten voelen en daarbij moesten zeggen wat bij hen opkwam. Zo werd er een verscheidenheid aan steekwoorden opgeschreven en uiteindelijk kwamen er veel creatieve ideeën en oplossingen bedacht.  Doordat mensen geblindoekt waren kwamen er andere ideeën naar boven dan als mensen van te voren het voorwerp zouden zien. Dit was een goede variatie op de huidige analogieën techniek.


Reversal techniek
Bij deze techniek draai je de kernwoorden binnen een probleemdefinitie om.  Hierdoor krijg je een andere vraag en deze vraag is makkelijker te beantwoorden dan de huidige probleemdefinitie. Deze techniek is heel simpel en wordt vaak gebruikt.

Een voorbeeld is: de srv-wagen. Waarbij de winkel als het ware naar de klanten komt in plaats van de klanten naar de winkel. De probleemstelling zou dus kunnen zijn: hoe krijg ik meer klanten naar mijn winkel? Als je dan de reversal techniek toepast krijg je: Hoe krijg ik de winkel naar de klanten? De oplossing voor dit probleem is de srv-wagen




 Brainstorming
Klassiek brainstormen
Bij klassiek brainstorming is het de bedoeling om in een korte tijd zoveel mogelijk ideeën op te schrijven zonder deze ideeën te evalueren in deze tijd. Er zijn veel vormen van brainstorming, bij klassiek brainstormen gaat het erom dat iedereen zijn ideeën of oplossingen rondom een bepaald probleem uit. Dit gebeurt mondeling, een nadeel kan zijn dat niet iedereen zijn eigen idee kan uitten vanwege hiërarchische verschillen of gebrek in tijd.

Tijdens de creatieve sessie die wij in de les hebben gedaan werd er gebruik gemaakt van klassiek brainstormen om met de probleemstelling in het achterhoofd zo veel mogelijk ideeën op te schrijven. Met deze ideeën werd dan een oplossing bedacht voor het probleem.  We kregen een foto van een superheld en daarbij moesten we brainstormen en veel steekwoorden opschrijven waar we aan dachten bij het zien van deze superheld.

De superheld waarbij wij moesten brainstormen:




Brainwriting
Writing pool techniek
De writing pool techniek is een techniek die erg lijkt op de brainwriting 6-5-3 methode. Het verschil zit hem in het feit dat er bij writing pool geen limiet is aan tijd en hoeveelheid van ideeën. In het midden van de tafel wordt als het ware een ‘pool’ gecreëerd. Op deze ‘pool’ worden alle ideeën van alle deelnemers individueel verzamelt. Als iemand geen nieuwe ideeën meer heeft legt hij of zij zijn blaadje in het midden van de ‘pool’ en pakt een blaadje van iemand anders.

De vorm van writing pool die wij tijdens de creatieve sessie hebben gehad was dat iedereen een idee op een blaadje schreef en daarna deze weer terug legde daarna pakte iemand anders een blaadje en schreef daar weer een iemand anders een idee op. Zo kregen we heel veel verschillende ideeën zonder dat we alle ideeën van elkaar wisten. Dit zorgde voor veel goede, ideeën die samen 1 oplossing konden vormen voor het probleem.


Brainwriting 6-5-3
Bij deze methode van brainwriting leggen 6 deelnemers in 5 minuten tijd, 3 ideeën op papier vast. Na deze 5 minuten worden de blaadjes met ideeën uitgewisseld voor de tweede ronde. In de tweede ronde worden de ideeën van de vorige ronde gelezen en aangevuld met andere en extra ideeën. Deze ideeën zijn nodig voor een goede creatieve oplossing.

De creatieve sessie die wij hebben gehad met de 6-5-3 methode was heel leerzaam. We moesten 3 ideeën bedenken aan de hand van afbeeldingen van superhelden. Eerst moesten we steekwoorden opschrijven en daarna kregen we 5 minuten de tijd om hiermee 3 goede en creatieve oplossingen te bedenken. Het enige verschil tussen de creatieve sessie en deze theorie is dat niet alle groepen bestonden uit 6 deelnemers.




Flexibel associëren
Bij flexibel associëren  is het de bedoeling dat een woord wordt gegeven en aan de hand van dat ene woord ga je associëren naar andere woorden. De woorden waar jij op dat moment aan denkt. Hierdoor ontstaat een hele woordenslang van allemaal woorden die met op elkaar aansluiten. Met deze woorden wordt dan uiteindelijk een oplossing bedacht.

In een van de creatieve sessies werd ook gebruik gemaakt van het flexibel associëren het bedrijf waarvoor een oplossing moest bedacht worden werd centraal gesteld en daar werd een woordenslang mee gemaakt. Met deze woordenslang hebben we uiteindelijk een creatieve oplossing bedacht. In de les was dit bijvoorbeeld: zeeman, geel, banaan, gezond etc. Van het begin woord werd uiteindelijk een heel ander woord gemaakt en dit was goed voor de creativiteit. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten